Papirpublisert i Norsklæreren 1 2016
Den 6. og 7. oktober 2015
arrangerte Fylkesutdanningssjefen i Troms et seminar i Tromsø om forsøkene med
færre karakterer i norskfaget i fylket. I tillegg til de åtte videregående skolene
som deltok i forsøket, var Utdanningsdirektoratet, Landslaget for
norskundervisning, Skrivesenteret, Nynorsksenteret, Høgskolen i Østfold, Universitetet
i Nordland og Universitetet i Tromsø representert.
Formålet med seminaret var å gi deltakerne innblikk i
bakgrunnen for og gjennomføringen av forsøkene med færre karakterer i Troms. Fylkesutdanningssjefen
i Troms er ikke spesielt opptatt av antall karakterer i norskfaget isolert
sett, men ser forsøkene i et overordnet kvalitetsperspektiv.
Skoleeier
styrer etter strategiplanen
Fylkesutdanningssjefen styrer
kvalitetsarbeidet i Troms etter strategiplanen for videregående opplæring, Tid for mestring! Styringsområdet
«Profesjonalitet» har et overordnet mål og to strategier som det er særlig
interessant å belyse karakterforsøkene i Troms med.
For
det første skal lærings- og utviklingsprosessene i skolene kjennetegnes av
profesjonalitet og ansvarsutøvelse fra alle skolens aktører. Det skal skje gjennom
kollektiv organisering hvor aktørene utvikler kommunikasjonsfellesskap der de
deler kunnskap, kompetanse og erfaringer i samspill med hverandre. Dette er en sentral
forutsetning for lærernes arbeid med å oppnå og vedlikeholde felles
læreplanforståelse og vurderingspraksis.
For
det andre forventes det at alle skolens aktører involveres i utviklings- og
læringsprosesser hvor de møtes med tydelige forventninger, får tilbakemeldinger
på arbeid som utføres, får råd om mulige forbedringer og kan vurdere egen
innsats. Dette innebærer at «Vurdering for læring»-prinsippene også skal brukes
i organisasjonsutviklingsarbeidet i skolene.
Strukturelle
forhold påvirker opplæringskvaliteten direkte
Fylkesutdanningssjefen mener
at de åtte deltakerskolene utgjør et representativt utvalg av de videregående
skolene i fylket. Når Fylkesutdanningssjefen i Troms vurderer og følger opp de
pågående forsøkene i norskfaget, skjer det i henhold til forventninger til
profesjonalitet og profesjonsutvikling i strategiplanen.
Tromsø-seminaret
belyste i så henseende hvordan en strukturendring, som reduksjon av antall
karakterer i norskfaget er, kan påvirke kvaliteten på opplæringen. Deltakerskolene
mente at reduksjon i antall karakterer hadde hatt en positiv innvirkning på norskopplæringen..
I tillegg ble det hevdet at reduksjonen av karakterantallet også kunne påvirke
andre strukturer i arbeids- og læringsmiljøet på en positiv måte. Dette
samsvarer for øvrig med funnene i rapporten om karakterforsøket ved Kongsbakken
videregående skole og Fana Gymnas som Nordlandsforskning ved Wenche Rønning
utarbeidet for Utdanningsdirektoratet i 2012.
Fylkesutdanningssjefen
i Troms merker seg for øvrig at det ble avdekket forskjeller mellom skolene under
seminaret med tanke på arbeidet med læreplan og vurdering i norskfaget. Forskjellene
ser ut til å ha rot i tre vilkår: størrelse, skoleledelsens tilrettelegging og skolens
kultur for læring.
Kultur
for læring gir kvalitetsfortrinn
I Tid for mestring! forventes det at lærerne utvikler og deler
kunnskap, kompetanse og erfaringer i samspill med hverandre. De strukturelle vilkårene
for å etablere faglige og pedagogiske kommunikasjonsfellesskap, ofte kalt faglag, synes å være det som i størst
grad bidrar til forskjellene mellom skolene.
Skolens
størrelse og tilgang på ressurser påvirker muligheten for å etablere og bevare
slike kommunikasjonsfellesskap over tid, men også forhold knyttet til
timeplanlegging og utarbeidelse av arbeidsplaner virker inn. God tilrettelegging
for utstrakt faglig og pedagogisk samspill i og omkring undervisning, vurdering
og læring synes å være svært viktig for å fremme kvaliteten i opplæringen.
Et
tredje vilkår som ser ut til å bidra til forskjellene mellom skolene, er den
enkelte skolens kultur for læring. Her er Fylkesutdanningssjefen bevisst at det
også kan være forskjeller internt på skolene. Det handler organisasjonens evne
til utvikling av fag og felles kompetanse gjennom kollektivt, kunnskapsbasert
og erfaringsorientert samspill over tid.
Hvilken
nytte kan skolene dra av forsøkene sine?
De skolene i Troms som
har deltatt i forsøket, bør bruke erfaringene fra norskfaget i en vurdering av
det totale arbeidet med læreplaner og vurdering ved skolene. I så måte viste
seminaret at alle skolene har potensial til å forbedre de organisatoriske
vilkårene for arbeidet med læreplaner og vurdering.
Små
skoler må løse utfordringer knyttet til at skolen har få faglærere i faget, mens
alle skolene må sikre gode vilkår for utvikling og oppfølging av arbeidet med
læreplaner og vurdering. I dette kan det inngå at lærerne i større grad
utforsker egen læringsledelse og effekten av denne, samt at også elevene innlemmes
i kommunikasjonsfellesskap der læring og vurdering drøftes.
Hvordan
vil skoleeier følge opp forsøkene?
Fylkesutdanningssjefen i
Troms vil medvirke til at skolene kontinuerlig vurderer kvaliteten i og omkring
opplæringen. Utdanningsdirektoratets Kvalitetshjul skal i så henseende være
et verktøy for å forbedre og utvikle undervisning, vurdering og læring.
Fylkesutdanningssjefen
vil videre etablere fagnettverk og andre arenaer for faglig og tverrfaglig
samspill, kompetanseheving og erfaringsutveksling mellom lærere i fylket.
Fylkesutdanningssjefen vil også samle rektorer, avdelingsledere og
fagansvarlige til målrettet samspill om forbedringer av vilkårene for undervisning,
vurdering og læring.
Dette
vil styrke skolenes arbeid med å oppfylle kvalitetsforventningene i strategiplanen
for den videregående opplæringen i Troms. Det vil også være i henhold til de
erfaringene og innspillene skoler og faginstitusjoner kom med under
karakterseminaret i Tromsø.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar